Daeng_Tuasik8™

Yang Benar tetap Benar. Yang Batil tetap Batil.

My Photo
Name:
Location: Kg Kepayang, Perak, Malaysia

Tuesday, May 20, 2008


KATA BIJAK BESTARI

Memang Benar Yang Kita Tidak Akan Tahu Apa Yang Kita Punyai

Sehinggalah,

Kita Kehilangannya Dan Juga Benar Bahawa Kita Tidak Tahu Apa Yang Kita Rindukan, Sehingga

ia datang”…

Carilah Seseorang Yang Boleh Membuatkan Kita Tersenyum,

Kerana Ia Cuma

Memerlukan Sekuntum Senyuman Untuk Mencerahkan Hari Yang Suram…

Selalulah Bayangkan Diri Kita Berada Dalam Kasut Seseorang,

Jika Kita Merasakan Kesakitan,

Fikirkanlah Ia Mungkin Menyakitkan Orang Lain Juga,

Kebahagiaan Terletak Kepada Mereka Yang Menangis,

Mereka Yang Terluka,

Mereka Yang Telah Mencari Dan Mereka Yang Telah Mencuba…

Hanya Mereka Yang Boleh Menghargai Kepentingan Manusia Yang Telah Menyentuh Hidup Mereka…

Masa Depan Yang Cerah, Sentiasa Berteraskan Kehidupan Lalu Yang Telah Dilupakan…

Kita Tidak Boleh Meneruskan Kehidupan Dengan Sempurna,

Sehinggalah Kita Melupakan Kegagalan Dan Kekecewaan Masa Silam…

Semasa Kita dDilahirkan,

Kita Menangis Dan Orang Sekeliling Kita Tersenyum…

Teruskan Hidup Ini Supaya,

Apabila Kita Mati, Kitalah Yang Akan Tersenyum Dan

Orang Sekeliling Kita Pula Akan Menangis…

LAGU BIJAK PANDAI

Ooo… Ooo… Ooo... Ooo..(2x)

JANGAN KAU PANDANG BIBIR YANG MANIS

KERNA IA BISA MENGHANCURKAN

DIRIKU BUKAN SORANG PUITIS

HANYA SEKADAR SATU RENUNGAN

PESAN BIJAK PANDAI

JANGAN JADI KETAM

BERJALAN SENGET ANAKNYA DIBETULKAN

PESAN GURUKU

IKUTLAH RESMI KETAM

UTAMAKAN ANAK-ANAK DARI PERIBADI

DENGARKANKANLAH PUISI DI PUSAKA

YANG TELAH TURUN MENURUN HARI INI

LAKSMANA DULU PERNAH BERKATA

TAKKAN MELAYU HILANG DI DUNIA

PESAB BIJAK PANDAI MENGATAKAN

JANGAN JADI JEBAT

DERHAKA SULTAN

IA MATI DI BUNUH

TETAPI

PESAN GURUKU

IKUTLAH RESMI JEBAT

DEMI PERSAHABATAN

SANGGUP

NYAWANYA TERGADAI

c/o

DENGARLAH HAI TEMAN

DENGARKAN BERSAMA

AKU MENULIS BUKAN KERNA NAMA

KERNA SIFAT KASIH

PADA SESAMA INSAN

DAN MENGATAKAN KASIH SAYANG MU

KITA SAMA SEMUANYA SAMA

APA YANG ADA HANYALAH KEHIDUPAN

PESAN BIJAK PANDAI

JANGAN JADI JENIN

IMPIAN TINGGI HANYA ANGANAN

PESAN GURUKU

IKUTLAH RESMI JENIN

PUNYAI MATLAMAT PUNYAI CITA-CITA

JANGAN KAU DENGAR PUISI DUSTA

LAMBAT LAUN HANCURLAH DIRIMU

KEHIDUPAN INI PENUH BERMAKNA

BEZAKANLAH DI SUDUT HATIMU

PASAN BIJAK PANDAI

DEKATLAH DIRIMU PADA DIRIKU

KAMU AKAN MENJADI ORANG BERJAYA

TETAPI PESAN GURUKU KEPADA DIRIKU

DEKATLAH KAMU PADA DIRIMU

PASTI KAMU MENJADI ORANG YANG LEBIH BERJAYA

*** ULANG CORUS

PESAN BIJAK PANDAI

VS

PESAN GURUKU

PESAN BIJAK PANDAI

JANGAN JADI KETAM

BERJALAN SENGET, ANAKNYA DIBETULKAN

PESAN GURUKU

IKUTLAH RESMI KETAM

UTAMAKAN ANAK DARI PERIBADI

PESAN BIJAK PANDAI

JANGAN JADI JEBAT

DERHAKA PADA SULTAN, JEBAT MATI DI BUNUH

PESAN GURUKU

IKUTLAH RESMI JEBAT

DEMI PERSAHABATAN, NYAWANYA SANGGUP DI GADAI

PESAN BIJAK PANDAI

JANGAN JADI MAT JENIN

AMPIAN TINGGI, HANYA ANGANAN

PESAN GURUKU

IKUTLAH RESMI MAT JENIN

PUNYAI MATLAMAT, PUNYAI CIT-CITA

PESAN BIJAK PANDAI

DEKATLAH DIRIKU

PASTI KAMU BERJAYA

PESAN GURUKU

DEKATLAH DIRIMU

PASTI KAMU AKAN JADI ORANG YANG PALING BERJAYA

KITA HANYA…

Kita hanya boleh Maju apabila kita Kuat

Kita hanya boleh Kuat apabila kita Bersatu

Kita hanya boleh Bersatu apabila kita Memahami

Kita hanya boleh Memahami apabila kita Ikhlas

Kita hanya boleh Ikhlas apabila kita Suka

Kita hanya Boleh Suka apabila kita Tertarik

Kita hanya boleh Tertarik apabila kita cantik

JADI,

JOM KITA BUAT CANTIK-CANTIK.


Membinasakan Ibadat

Pada suatu waktu sahur, seorang abid membaca Al-Quran, surah "Thoha", di

biliknya yang berhampiran dengan jalanraya. Selesai membaca, dia berasa

amat mengantuk, lalu tertidur. Dalam tidurnya itu dia bermimpi melihat

seorang lelaki turun dari langit membawa senaskhah Al-Quran.

Lelaki itu datang menemuinya dan segera membuka kitab suci itu di depannya.

Didedahkannya surah "Thoha" dan dibeleknya halaman demi halaman untuk

tatapan si abid. Si abid melihat setiap kalimah surah itu dicatatkan

sepuluh kebajikan sebagai pahala bacaannya kecuali satu kalimah sahaja yang

catatannya dipadamkan.

Lalu katanya, "Demi Allah, sesungguhnya telahku baca seluruh surah ini

tanpa meninggalkan satu kalimah pun". "Tetapi kenapakah catatan pahala

untuk kalimah ini dipadamkan?" Lelaki itu berkata. "Benarlah seperti katamu

itu. Engkau memang tidak meninggalkan kalimah itu dalam bacaanmu tadi.

Malah, untuk kalimah itu telah kami catatkan pahalanya, tetapi tiba-tiba

kami terdengar suara yang menyeru dari arah 'Arasy : 'Padamkan catatan itu

dan gugurkan pahala untuk kalimah itu'. Maka sebab itulah kami segera

memadamkannya". Si abid menangis dalam mimpinya itu dan berkata, "Kenapakah

tindakan itu dilakukan?".

"Puncanya engkau sendiri. Ketika membaca surah itu tadi, seorang hamba

Allah melewati jalan di depan rumah mu. Engkau sedar hal itu, lalu engkau

meninggikan suara bacaanmu supaya didengar oleh hamba Allah itu. Kalimah

yang tiada catatan pahala itulah yang telah engkau baca dengan suara tinggi

itu". Si abid terjaga dari tidurnya. "Astaghfirullaahal-'Azhim! Sungguh

licin virus riya' menyusup masuk ke dalam kalbu ku dan sungguh besar

kecelakaannya. Dalam sekelip mata sahaja ibadahku dimusnahkannya.

Benarlah kata alim ulama', serangan penyakit riya' atau ujub, boleh

membinasakan amal ibadat seseorang hamba Allah selama tujuh puluh tahun".

JANGAN, JANGAN, DAN JANGAN

Jangan sengaja lewatkan solat.
Perbuatan ini Allah tidak suka.
Kalau tertidur lain cerita.

Jangan masuk ke bilik air tanpa memakai alas
kaki (selipar).
Takut kalau-kalau terbawa keluar najis,
mengotori seluruh rumah kita.

Jangan makan dan minum dalam
bekas yang pecah atau sumbing.
Makruh kerana ia membahayakan.

Jangan biarkan pinggan mangkuk yang telah
digunakan tidak berbasuh.
Makruh dan mewarisi kepapaan.

Jangan tidur selepas solat Subuh, nanti rezeki mahal (kerana berpagi-pagi itu membuka pintu
berkat).

Jangan makan tanpa membaca BISMILLAH dan doa makan.
Nanti rezeki kita dikongsi syaitan.

Jangan keluar rumah
tanpa niat untuk membuat kebaikan.
Takut-takut kita mati dalam perjalanan.

Jangan pakai sepatu atau selipar yang berlainan pasangan.
Makruh dan mewarisi kepapaan.

Jangan biarkan mata liar di perjalanan.
Nanti hati kita gelap diselaputi dosa.

Jangan menangguh taubat bila berbuat dosa kerana mati boleh datang bila-bila masa.

Jangan ego untuk meminta maaf pada ibu bapa dan sesama manusia kalau memang kita bersalah.

Jangan mengumpat sesama rakan taulan. Nanti rosak persahabatan kita hilang bahagia.

Jangan lupa bergantung kepada ALLAH dalam setiap kerja kita. Nanti kita sombong apabila berjaya. Kalau gagal kecewa pula.

Jangan bakhil untuk bersedekah.
Sedekah itu memanjangkan umur dan memurahkan rezeki kita.

Jangan banyak ketawa. Nanti mati jiwa.

Jangan biasakan berbohong, kerana ia adalah
ciri-ciri munafik dan menghilangkan kasih orang kepada kita.

Jangan suka menganiaya manusia atau haiwan. Doa
makhluk yang teraniaya cepat dimakbulkan ALLAH.

Jangan terlalu susah hati dengan urusan dunia.
Akhirat itu lebih utama dan hidup di sana lebih lama dan kekal selamanya.

Jangan mempertikaikan kenapa ISLAM itu berkata JANGAN. Sebab semuanya untuk keselamatan kita.

ALLAH lebih tahu apa yang terbaik untuk hamba ciptaanNya.

Jangan biarkan SAJE email ni. Hantarkan kepada semua saudara islam yang kamu kenal !!

Wasalam

"Sebarkanlah ajaranku walau satu ayat pun"
(Sabda Rasulullah SAW)

"Nescaya Allah memperbaiki bagimu amalan-amalanmu dan mengampuni bagimu dosa-dosamu. Dan barangsiapa mentaati Allah dan Rasul-Nya, maka sesungguhnya ia telah mendapat kemenangan yang besar."

(Surah Al-Ahzab:71)

Monday, May 19, 2008

Petua Mencuci Hati oleh Datuk Dr Haji Fadzilah Kamsah

Message: Segala aspek kehidupan ini bermula daripada hati. Oleh itu di bawah ini ada beberapa cara bagaimana hendak mencuci hati. Diolah oleh pakar motivasi Datuk Dr. Haji Fadzilah Kamsah.

Dirikan solat dan banyakkan berdo'a - Ini adalah salah satu kaedah yang sungguh berkesan. Semasa berdo'a turut katakan "Ya,Allah jadikan hatiku bersih"
Selawat keatas Nabi Muhammad s.a.w paling minima 100 X sebelum tidur - Ini merupakan satu pelaburan yang mudah dan murah. Disamping dosa-dosa diampunkan, otak tenang, murah rezeki, orang sayangkan kita dan mencetuskan semua perkara kebaikan.
Solat taubat - Selain daripada memohon keampunan, dapat mencuci hati dan menenangkan minda.
Membaca Al-Quran - Selain dapat mencuci hati juga menenangkan jiwa, penyembuh, penenang, terapi. Sekurang- kurangnya bacalah "Qulhu-allah" sebanyak 3X.
Berma'af-ma'afan sesama kawan setiap hari - Semasa meminta maaf perlu sebutkan.
Bisikan kepada diri perkara yang positif - Jangan sesekali mengkritik, kutuk diri sendiri, merendah-rendahkan kebolehan diri sendiri. katakan lah "Aku sebenarnya......(perkara yang elok-elok belaka)
Program minda/cuci minda - Paling baik pada waktu malam sebelum tidur, senyum, pejam mata, katakan di dalam hati "Ya, Allah cuci otak aku, cuci hatiku, esok aku nak jadi baik, berjaya, ceria, bersemangat, aktif, positif". Menurut kajian saikologi, apa yang disebut sebelum tidur dapat dirakamkan sepanjang tidur sehingga keesokan harinya - CUBALAH!!).
Berpuasa - Sekiranya dalam berpuasa terhindar dari melakukan perkara-perkara kejahatan.
Cuba ingat tentang mati (Sekiranya hendak melakukan sesuatu kejahatan, tidak sampai hati kerana bimbang akan mati bila- bila masa).
Kekalkan wuduk.
Bersedekah.
Belanja orang makan.
Jaga makanan - jangan makan makanan yang subhat.
Berkawan dengan ulama.
Berkawan dengan orang miskin (menginsafi).
Pesan pada orang, jadi baik.
Menjaga pacaindera (mata, telinga, mulut...dsb), jangan dengar orang mengumpat.

KELUHAN RASA

sesekali....

tercetus di mindaku...

terlintas di sanubariku

menari di wajahku

adakah kejayaan MILIKU?

ATAU

hanya permainan bibir...

Ya Tuhan..

segalanya kau tentukan...

doaku bersungguh-sungguh...

usaha ku membanjiri...

TETAPI...

di sebalik kegelisahan...

tertanam indah suatu persoalan...

aku mengejar impian...

adakah kecundang yg datang...

takkala itu aku bertawakal

akulah insan yang SETIA

DALAM TARIAN KEHIDUPAN...

Rugi lengah berkahwin

Oleh NOOR HASLIZA NUSI

Faktor kewangan, urusan rumah tangga dan anak-anak tidak sepatutnya menjadi alasan untuk melambatkan perkahwinan pasangan muda hari ini.

CINTA yang dibina sejak sekian lama tidak semestinya boleh menimbulkan perasaan kasih dan sayang tanpa ikatan perkahwinan. - Gambar hiasan



MEMETIK kata dari buku bertajuk Membina Rasa Cinta, nukilan pakar motivasi, Dr. HM Tuah Iskandar, cinta lahir bersama lahirnya manusia. Ia satu perasaan yang sukar difahami. Anda tidak boleh lari daripada cinta kerana semakin anda cuba menyendiri semakin ia datang menghampiri.

Kata orang dahulu pula, tidak elok bercinta lama-lama, takut nanti dikebas orang. Pepatah ini membuktikan bahawa jalinan cinta yang sudah lama dibina sepatutnya diakhiri dengan ikatan perkahwinan.

Justeru itu, jangan berlengah untuk menggapai waktu kemuncak ke alam pernikahan. Ini kerana cinta tidak akan berakhir dalam sebuah kehidupan yang hakiki.

Setiap insan inginkan kebahagiaan, disayangi, dibelai, dihargai dan dihormati oleh apa yang dinamakan cinta. Menurut Tuah, waktu bercinta, cintalah pasangan seadanya dan apabila berkahwin, cintalah pasangan sebenar-benarnya.

Dalam meniti usia yang semakin lewat senja, rugi sekiranya ada dalam kalangan kita melewatkan perkahwinan, biarpun tiada lagi yang ingin dipertaruhkan kala percintaan sedang membara.

Kata Tuah, tempoh menjalinkan hubungan cinta yang terlalu lama boleh mendatangkan impak pada sesebuah kebahagiaan yang dinikmati dalam alam percintaan. Ini sekali gus akan meletakkan pasangan berhadapan dengan pelbagai risiko tanpa dipinta.

DR. HM TUAH ISKANDAR


"Saat dilamun cinta, janganlah sesekali membiarkan masa berlalu dengan begitu lama, takut ia mengundang perkara yang tidak diingini. Antara risiko yang mungkin melanda pasangan ialah rasa bosan yang tidak diduga dan boleh muncul pada bila-bila masa.

"Cinta yang dibina sejak sekian lama tidak semestinya boleh menimbulkan rasa kasih dan sayang yang berterusan. Pasangan mungkin beralih pandangan pada suatu sudut yang berbeza. Ia boleh membentuk rasa bosan, hilang perasaan, keraguan dan kurang keyakinan terhadap pasangan.

"Perlu diingatkan, cinta tidak semestinya indah. Ia selalunya dipenuhi 1001 rasa termasuklah marah, merajuk, sedih, ungkit-mengungkit, sakit hati, gaduh, tidak mengerti dan dendam yang tiada kesudahannya," ujarnya.

Jelasnya, faktor kewangan, urusan rumah tangga dan anak-anak tidak sepatutnya menjadi alasan pasangan hari ini untuk lambat berkahwin.

"Ketakutan membiayai kehidupan, sememangnya menjadi alasan yang kini menghantui ramai pasangan khususnya golongan lelaki untuk mendirikan rumah tangga. Sebenarnya, rezeki seseorang akan bertambah sekiranya dia membuat keputusan untuk mendirikan rumah tangga.

RUGI bercinta terlalu lama kerana ia mempunyai kemanisan luar biasa di alam perkahwinan. - Gambar hiasan


"Pernahkah kita mendengar, orang yang mendirikan rumah tangga dan dikurniakan cahaya mata selama ini, tidak mampu menyara hidup bersama anak-anak? Walaupun tidak semewah yang diharapkan, tetapi mereka tetap dianugerahkan keistimewaan dan kelebihan yang tersendiri," tegasnya.

Jadi, katanya, berfikirlah sebelum melakukan suatu perkara yang membatasi perhubungan.

Menurut Tuah, tidak elok dipandang sekiranya bercinta terlalu lama.

"Cinta bukan sahaja mengajar seseorang erti kebahagiaan dan kematangan, tetapi ia juga boleh mendorong ke arah perilaku yang tidak baik di sisi agama," katanya.

Justeru itu, bagi pasangan yang sedang mabuk bercinta, terdapat lima elemen yang mampu membuatkan cinta itu berkekalan dan disudahi dengan ikatan perkahwinan sekiranya ia diamalkan dalam kehidupan harian. Antaranya ialah:

Cinta pada Allah

Ketika sedang hangat dilamun cinta, sedarilah kita pada hakikatnya di manakah lahirnya erti sebuah cinta. Setiap insan perlu mencintai Allah dan mensyukuri nikmati yang diberikan. Tanamkan dalam hati, 'Aku cinta Allah'. Niat yang betul pasti akan dimakbulkan oleh-Nya.

Cinta pada Nabi

Pelengkap kehidupan adalah cinta pada Allah dan Rasul-Nya. Ibarat cinta pada sebuah kereta, tetapi tayarnya tidak. Apakah yang akan timbul sekiranya cinta yang dilahirkan bukan secara keseluruhan dan tiada keikhlasan?

Cinta kepada ibu dan ayah

Kasih ibu hingga ke syurga, kasih bapa tiada penghujungnya. Sama ada yang masih hidup mahupun telah kembali kepada-Nya, tanamkan rasa cinta kepada ibu dan ayah. Restu ibu dan ayah membawa sinar kebahagiaan sepanjang hayat. Jadi, hubungan cinta mesti mendapat keredaan daripada mereka.

Cinta kepada guru

Guru ibarat lilin yang sanggup membakar diri untuk kebahagiaan orang lain. Besar nyala api, besar lagi ilmu yang diberikan. Sekiranya memperoleh ilmu, maka kita tidak akan sesekali mempersiakan kehidupan yang mencabar sehingga boleh mencetuskan perbuatan yang terkutuk dan dilarang agama. Peranan seorang guru mempunyai persamaan seperti seorang ibu.

BERFIKIR sebelum melakukan perkara yang membatasi perhubungan.


Cinta pada diri sendiri

Sayangilah diri anda seperti mana anda menyintai ibu dan ayah. Jangan sesekali menganiaya diri sendiri sehingga sanggup mengorbankan separuh kehidupan, akibat dinodai perasaan cinta yang mendalam dari insan bergelar kekasih.

Tanya pada diri sama ada bersedia ataupun tidak dengan cinta pasangan itu.

Menurut Tuah, lima elemen di atas memberi impak mendalam pada diri sendiri dan ia berkesan membentuk sebuah perhubungan cinta ke arah yang lebih positif dan berpendirian.

Labels:

Penerimaan Qadha dan Qadar Allah

just wanna share sumthing with u guys...from a book i just read...

"Tidak ada sesuatu kesusahan (atau bala bencana) yang ditimpakan i bumi, dan tiak juga yang menimpa diri kamu, melainkan telah sedia ada di dalam Kitab (pengetahuan Kami) sebelum Kami menjadikannya...."
surah al-Hadid, ayat 22

dr ayat neh menerangkn kat kita...lembaran-lembaran catatan ketentuan telah disimpan, setiap perkara telah diputuskan dan takdir telah ditetapkan...

"....tidak sekali-kali akan menimpa kami sesuatu pun melainkan apa yang telah ditetapkan Allah bagi kami..."(At-Taubah:51)

apa yg benar itu tidak akan menjadi salah...dan apa yang salah itu tidak akn menjadi benar..
Jika keyakinan tersebut tertanam kuat pada jiwa anda dan kukuh bersemayam dalam hati anda,maka setiap bencana akan menjadi kurnia, setiap ujian menjadi anugerah, dan setiap peristiwa menjadi penghargaan dan pahala.

kerana itu jangan kita merassa gundah dan bersedih dikeranakan suatu penyakit, kematian yg semakin dekat, kerugian harta, atau rumahterbakar. Betapa pun, sesungguhnya merupakan sesuatu yg telah Allah takdirkan dan semua yang telah menjadi takir Allah pasti terjadi. Kita tidak mempunyai pilihan lain, selain menerima takdir itu, kerana Allah lah yg berhak menentukan. Dengan adanya cubaan...kita justeru mendapat pahala dan dosa, dan akan diampuni. Maka berbahagialah orang2 yg ditimpa musibah atas kesabaran dan kerelaan mereka terhadap Yang Maha Mengambil, Maha Pemberi, Maha Mengekang lagi Maha Melapang.

"Dia tidak ditanya tentang apa yg diperbuatNya dan merekalah yang akan ditanyai". (Al-Anbiya':23)

"....maka barangsiapa yang ingin (beriman), silakan ia beriman; dan barangsiapa yg ingin (kafir), silakan ia kafir...." (Al-Kahfi:29)

jadi kita tidak lah perlu memikirkan atau berandaikan:
"seandainya aku melakukan begini dan begini, nescaya akan begini dan begini."
akan tetapi katakanlah: "Semua yang telah ditakdirkan dan dikehendaki Allah pasti terjadi" (Al-Hadith)

Bingkisan rindu buat teman…

Tika malam berlabuh sepi..

Aku masih sendiri..

Mencari sinar secerah mentari..

Mendamba bahagia seceria pelangi..

Apakah bisa aku miliki teman nan sejati..

Bersama menongkah kehidupan ini….

Malamku kelam tanpa cahaya..

Terus menanti harapkan kau akan tiba

Memberikanku sinar bahagia

Menyirami iman gar terus bercahaya..

Menjadi nakhoda tikaku terleka..

Menggilap persahabatan bak kilauan permata..

Sepi itu indah tika aku bersendirian..

Nnamun kau hadir mengajar erti kehidupan…

Manusia itu saling memerlukan…

Tak mungkin kita mampu tempuh sendirian..

Kkita berpadu atas nama perpaduan…

Moga impian kan menjadi kenyataan..

Kini sepi itu menjadi kerinduan..

Pada insan bergelar teman..

Aku mendaki mencari sinar harapan

Agar persahabatan ini terus berkekalan

Biar hidup dilanda badai

Moga kita terus menjadi kawan..

Sepi itu kini mendamaikan

Walau hati dalam kerisauan..

Kerana kau hadir sebagai peneman

Tika hati dalam kegelisahan..

Walau tiada bicara diungkap..

Engkaulah teman yang setia..

Tika aku berduka lara..

Moga kita terus bahagia…

Sebagai teman yang setia…

Surat Sayang Dari ALLAH SWT

Saat kau bangun pagi hari, AKU memandangmu dan

berharap engkau akan berbicara kepada KU, walaupun

hanya sepatah kata meminta pendapatKU atau bersyukur

kepada KU atas sesuatu hal yang indah yang terjadi

dalam hidupmu hari ini atau kemarin .......

Tetapi AKU melihat engkau begitu sibuk

Mempersiapkan diri untuk pergi bekerja ........

AKU kembali menanti saat engkau sedang bersiap, AKU

tahu akan ada sedikit waktu bagimu untuk berhenti

dan menyapaKU, tetapi engkau terlalu sibuk .........

Di satu tempat, engkau duduk di sebuah kursi selama

limabelas menit tanpa melakukan apapun. Kemudian

AKU melihat engkau menggerakkan kakimu. AKU berfikir

engkau akan berbicara kepadaKU tetapi engkau berlari

ke telephone dan menghubungi seorang teman untuk

mendengarkan kabar terbaru.

AKU melihatmu ketika engkau pergi bekerja dan AKU

menanti dengan sabar sepanjang hari. Dengan semua

kegiatanmu AKU berfikir engkau terlalu sibuk

mengucapkan sesuatu kepada KU.

Sebelum makan siang AKU melihatmu memandang

sekeliling, mungkin engkau merasa malu untuk

berbicara kepadaKU, itulah sebabnya mengapa

engkau tidak menundukkan kepalamu.

Engkau memandang tiga atau empat meja sekitarmu dan

melihat beberapa temanmu berbicara dan menyebut

namaKU dengan lembut sebelum menyantap rizki yang

AKU berikan, tetapi engkau tidak melakukannya ........

Masih ada waktu yang tersisa dan AKU berharap engkau

akan berbicara kepadaKU, meskipun saat engkau pulang

ke rumah kelihatannya seakan-akan banyak hal yang

harus kau kerjakan.

Setelah tugasmu selesai, engkau menyalakan TV,

engkau menghabiskan banyak waktu setiap hari

di depannya, tanpa memikirkan apapun dan hanya

menikmati acara yg ditampilkan.

Kembali AKU menanti dengan sabar saat

engkau menonton TV dan menikmati makananmu

tetapi kembali kau tidak berbicara kepadaKU ..........

Saat tidur, KU pikir kau merasa terlalu lelah.

Setelah mengucapkan selamat malam kepada keluargamu,

kau melompat ke tempat tidur dan tertidur tanpa

sepatahpun namaKU kau sebut. Engkau menyadari

bahwa AKU selalu hadir untukmu.

AKU telah bersabar lebih lama dari yang kau sadari.

AKU bahkan ingin mengajarkan bagaimana bersabar

terhadap orang lain. AKU sangat menyayangimu, setiap

hari AKU menantikan sepatah kata, do'a, pikiran atau

syukur dari hatimu.

Keesokan harinya ...... engkau bangun kembali dan

kembali AKU menanti dengan penuh kasih bahwa hari

ini kau akan memberiku sedikit waktu untuk menyapaKU

........Tapi yang KU tunggu ........ tak kunjung tiba

...... tak juga kau menyapaKU.

Subuh ........ Dzuhur ....... Ashyar ...........

Magrib ......... Isya dan Subuh kembali, kau masih

mengacuhkan AKU .....

tak ada sepatah kata, tak ada seucap do'a, dan tak

ada rasa, tak ada harapan dan keinginan untuk

bersujud kepadaKU ...........

Apa salahKU padamu ...... wahai UmmatKU?????

Rizki yang KU limpahkan, kesehatan yang KU berikan,

harta yang KU relakan, makanan yang KU hidangkan,

anak-anak yang KUrahmatkan, apakah hal itu

tidak membuatmu ingat kepadaKU ............!!!!!!!

Percayalah AKU selalu mengasihimu, dan AKU tetap

berharap suatu saat engkau akan menyapa KU, memohon

perlindungan KU, bersujud menghadap KU .......

Yang selalu menyertaimu setiap saat .........


p/s: apakah kita memiliki cukup waktu untuk mengirimkan

surat ini kepada orang2 yang kita sayangi???

Untuk mengingatkan mereka bahwa segala apapun

yang kita terima hingga saat ini, datangnya

hanya dari ALLAH semata.

Benefits of Eating Petai...

Little did you know ...... after reading THIS, you'll NEVER look at petai in the same way again!

Petai contains three natural sugars -sucrose, fructose and glucose. Combined with fiber, petai gives an instant, sustained and substantial boost of energy. Research has proved that just two servings of petai provide enough energy for a strenuous 90-minute workout. No wonder petai is the number one fruit with the world's leading athletes. But energy isn't the only way petai can help us keep fit. It can also help overcome or prevent a substantial number of illnesses and conditions, making it a must to add to our daily diet.

Depression:
According to a recent survey undertaken by MIND among people suffering from depression, many felt much better after eating petai. This is because petai contain tryptophan, a type of protein that the body converts into serotonin, known to make you relax, improve your mood and generally make you feel happier.

PMS(premenstrual syndrome):
Forget the pills - eat petai. The vitamin B6 it contains regulates blood glucose levels, which can affect your mood.

Anaemia:
High in iron, petai can stimulate the production of haemoglobin in the blood and so helps in cases of anaemia.

Blood Pressure:
This unique tropical fruit is extremely high in potassium yet low in salt, making it perfect to beat blood pressure. So much so, the US Food and Drug Administration has just allowed the petai industry to make official claims for the fruit's ability to reduce the risk of blood pressure and stroke.

Brain Power :
200 students at a Twickenham (Middlesex) school were helped through their exams this year by eating petai at breakfast, break, and lunch in a bid to boost their brain power. Research has shown that the potassium-packed fruit can assist learning by making pupils more alert.

Constipation:
High in fiber, including petai in the diet can help restore normal bowel action, helping to overcome the problem without resorting to laxatives.

Hangovers:
One of the quickest ways of curing a hangover is to make a petai milkshake, sweetened with honey. The petai calms the stomach and, with the help of the honey, builds up depleted blood sugar levels, while the milk soothes and re-hydrates your system.

Heartburn:
Petai has a natural antacid effect in the body, so if you suffer from heartburn, try eating petai for soothing relief.

Morning Sickness :
Snacking on petai between meals helps to keep blood sugar levels up and avoid morning sickness.
Mosquito bites :
Before reaching for the insect bite cream, try rubbing the affected area with the inside of the petai skin. Many people find it amazingly successful at reducing swelling and irritation.

Nerves:
Petai is high in B vitamins that help calm the nervous system.

Overweight:
Studies at the Institute of Psychology in Austria found pressure at work leads to gorging on comfort food like chocolate and crisps. Looking at 5,000 hospital patients, researchers found the most obese were more likely to be in high-pressure jobs. The report concluded that, to avoid panic-induced food cravings, we need to control our blood sugar levels by snacking on high carbohydrate foods every two hours to keep levels steady.

Ulcers:
Petai is used as the dietary food against intestinal disorders because of its soft texture and smoothness. It is the only raw fruit that can be eaten without distress in over-chronicler cases. It also neutralizes over-acidity and reduces irritation by coating the lining of the stomach.

Temperature control :
Many other cultures see petai as a "cooling" fruit that can lower both the physical and emotional temperature of expectant mothers. In hoiland, for example, pregnant women eat petai to ensure their baby is born with a cool temperature.

Seasonal Affective Disorder (SAD) :
Petai can help SAD sufferers because they contain the natural mood enhancer, tryptophan.

Smoking:
Petai can also help people trying to give up smoking. The B6, B12 they contain, as well as the potassium and magnesium found in them, help the body recover from the effects of nicotine withdrawal.

Stress:
Potassium is a vital mineral, which helps normalize the heartbeat, sends oxygen to the brain and regulates your body's water balance. When we are stressed, our metabolic rate rises, thereby reducing our potassium levels. These can be rebalanced with the help of a high-potassium petai snack.

Strokes:
According to research in "The New England Journal of Medicine, " eating petai as part of a regular diet can cut the risk of death by strokes by as much as 40%".

Warts:
Those keen on natural alternatives swear that if you want to kill off a wart, take a piece of petai and place it on the wart. Carefully hold the petai in place with a plaster or surgical tape!

So, as you can see, petai really is a natural remedy for many ills. When you compare it to an apple, it has four times the protein, twice the carbohydrates, three times the phosphorus, five times the vitamin A and iron, and twice the other vitamins and minerals. It is also rich in potassium and is one of the best value foods around. So maybe its time to change that well-known phrase so that we say, "A Petai a day keeps the doctor away".

Labels: